Pelajar tak kisah dikatakan iras Hanis Zalikha, cuma jangan tambah ungkapan meny4kitkan h4ti

MENYAMAKAN wajah seseorang dengan individu lain itu tidak salah, asalkan tidak dibuat dengan niat mengh1na atau mempersend4.

Begitulah luahan hati seorang wanita berusia 23 tahun yang sering disam4kan dengan pelakon Hanis Zalikha sejak lapan tahun lalu, tetapi dalam versi geIap.

Nur Fatihah Kamal berkata, bagi dirinya sendiri dia tidak sekali pun pernah mend4kwa wajahnya mempunyai persamaan dengan pelakon tersebut.

“Bukan saya tak suka orang samakan dengan Hanis Zalikha, tapi kenapa perlu tambah ‘versi h1tam’… mestilah saya ter4sa, ” katanya dalam sebuah video di aplikasi TikTok.

Lebih mesra disapa Tiya, dia mended4hkan terp4ksa ‘h4dap’ dengan kr1tikan sebegitu sejak di bangku sekolah, ketika pelakon tersebut h4ngat dalam filem G4ngster Celop dan masih belum berhijab.

Anak keIahiran Pulau Pinang itu mengakui pelakon tersebut memang jelita tetapi tidak pernah minta disam4kan dengannya kerana menggangap setiap wanita mempunyai kecantikan tersendiri.

Wanita ini memberi respon selepas menerima komen berunsur h1naan daripada netizen.

“Saya sebenarnya tak ada masaIah pun cuma kadang-kadang saya akan rasa ‘down’ dan hiIang keyakinan diri bila mereka buat perbandingan meIampau.

“Bukan saja mereka kutvk kulit geIap saya, malah dulu masa berat saya 79kg ada yang cakap kalau saya putih dan kurus mesti cantik macam pelakon tu… maksudnya diri saya sebenar ni tak cantik ke?

“Dengar macam biasa, tapi bila ia ditujukan kepada saya mestilah saya ter4sa. Itu dah kira mempersend4kan. Nak sam4kan atau nak puji silakan tapi tak perlu tambah ayat menyak1tkan hati,” katanya.

Bercerita lanjut, Tiya juga memberitahu dia pernah dipulaukan oleh rakan-rakan kerana dianggap somb0ng mempunyai wajah seiras dengan artis.

“Ini realiti. Saya banyak h1lang kawan. Mereka cakap saya s0mbong dan bangga muka macam artis. Biasalah perangai budak-budak dulu.

“Saya sendiri tak pernah rasa saya macam tu, mungkin mereka menilai dari luaran. Bukan somb0ng tapi saya rasa rendah diri masa tu, lebih banyak dipersenda daripada dipuj1, ” jelasnya.

Menurut Tiya, bagi mengurangkan rasa sak1t hati dia akan segera mem4dam komen-komen negat1f yang ditulis di ruangan komen di media sosialnya.

“Dulu banyak juga komen negat1f dan saya akan cepat-cepat pad4m supaya saya dah tak baca.

“Alhamdulillah sekarang dah kurang sikit. Cuma kalau secara bersemuka saya masih terima kata-kata macam tu, ” ujarnya.

Bagaimanapun, kata pelajar Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang ini, dia sudah banyak belajar bersabar dan mengabaikan segala krit1kan.

Selain sibuk sebagai pelajar dia juga gigih mencari pendapatan dengan bekerja sambilan dan membuat reviu produk secara live setiap malam di aplikasi TikTok.

“Ada masanya saya kuat atau ketika sibuk memang saya abaikan kata-kata negatif ni. Saya akan fokus lebih pada diri sendiri.

“Bagi saya semua orang cantik, tiada cacat cela. Cuma pandangan orang terhadap seseorang itu sahaja berbeza.

“Dulu memang kurang keyakinan diri tapi bila mak sentiasa beri kata-kata semangat saya bangkit dan buat apa sahaja tanpa malu.

“Sekarang ada pengikut yang suka dengan cara saya, mereka akan beri sokongan sepenuhnya walau apa jua yang saya buat, ” ujarnya lagi.

Dalam pada itu, Tiya yang telah kehiIangan bapa pada 2014 mengakui kehidupan keluarganya agak menc4bar dan dia bersama adik beradik yang lain berusaha membantu meringankan beban ibu.

Terbaharu, sejak mempunyai pengikut di aplikasi TikTok, Tiya bersama ibunya menjual makanan secara online.

Anak bongsu daripada lima beradik ini berpandangan tindakan mengkr1tik fizikal orang lain tidak sepatutnya berlaku pada zaman moden.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : mstar

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.