Dada rasa nak pec4h, 2 jiran dah ‘tew4s’! Pesak1t Cov1d-19 terpaksa berlari ke katil pakai alat pernaf4san demi selamat ny4wa sendiri- “Kalau lambat, saya akan m4ti”

TERP3KSA tidur meniarap, dada rasa nak pec3h dan melihat bukan satu tapi dua individu bersebelahannya ‘t3was’ dalam pertarvngan mereka melaw4n Cov1d-19 – tiada lain yang difikirkan Mohd Syaham Saupy selain m4ti.

Dia yang baru sahaja dibenarkan keluar hospital beberapa hari lalu setelah bergelvt dengan Cov1d-19 selama lebih kurang 12 hari, kini masih lagi terlantar tak bermaya, kesan daripada virus tersebut.

“Saya masih belum sembuh sepenuhnya, masih perlu berjuang sebab kesan Cov1d-19. Walaupun dah discaj 2 Jun lalu, saya masih tak boleh berdiri lama… rasa pening.

“Jadi sejak balik rumah sehingga sekarang saya masih terbaring dan masih lagi bergantung pada ubat-ubatan,” katanya kepada mStar.

Gejala awal

Berkongsi pengalamannya dijangk1ti v1rus yang kini sudah meragut lebih 3.72 juta nyawa di seluruh dunia, Syaham berkata dia mula mendapat gej4la awal pada 19 Mei iaitu dua hari selepas isteri dan seorang anaknya disahkan pos1tif.

Syaham berdepan dengan simpt0m yang tervk ketika dijangk1ti Cov1d-19.

“Pada 17 Mei isteri dan seorang anak saya memulakan kuarant1n kendiri di rumah jadi kami tinggal di bilik berasingan.

“Isteri saya h1/lang deria rasa, anak saya dua-dua langsung tak ada gejala saya pula rasa seakan-akan dem4m dengg1, rasa sak1t-sak1t badan kemudian lengvh.

“Mulanya saya ingat biasa je, saya tak buat ujian lagi tapi saya minta nasihat daripada rakan doktor yang kemudiannya mencadangkan saya buat ujian sendiri,” katanya.

Diarahkan kuarant1n di Maeps

Pada 20 Mei, dia bersama seorang lagi anaknya disahkan pos1tif dan mereka sekeluarga kemudiannya diarahkan untuk menjalani kuarant1n di Pusat Kuarant1n dan Rawatan Berisiko Rendah Maeps.

“Mula-mula saya cuba bincang untuk kuarantin di rumah je sebab alang-alang semua positif, saya sangkakan apa yang saya alami sama macam kebanyakan kawan saya lain yang pernah positif Cov1d-19, mereka ada gej4la juga tapi lepas tempoh kuarant1n mereka okay.

“Tapi pegawai dekat Pusat Kesihatan Daerah tu berkeras dan minta saya pergi ke Maeps juga.

“Bila sampai dekat sana masa proses screening dijalankan anak-anak dan isteri saya semua lepas, mereka dapat gelang lepas tu diarahkan ke katil untuk menjalani kuarantin, tapi saya ‘sangkut’,” ujarnya.

Isteri Syaham dan anak sulung mereka (tiga dari kiri) disahkan positif dua hari lebih awal.

Menurut Syaham dia disahkan mengalami jangk1tan pada paru-paru dan setelah ujian X-ray serta d4rah dilakukan, dia ditempatkan di bahagian pesak1t beris1ko tinggi.

“Pada 25 Mei saya mula rasa tak boleh bernfas, saya jumpa jurur4wat untuk minta ubat sebab saya pen1ng, tapi doktor dekat situ nampak saya, dia kata awak ni dah lain macam.

“Doktor tarik saya ke katil dan bagi oksigen, hari yang sama saya dipindahkan Hospital Sungai Buloh,” katanya.

Keadaan semakin krit1kal

Mal4ngnya, sewaktu di hospital keadaan kesihatannya semakin mer0sot.

“Malam pertama saya duduk dalam bilik… kira keadaan saya masih belum h1gh r1sk sangat, nurse pun jauh. Tapi pernafasan saya makin tervk, oks1gen saya jatuh bawah 90 (normal 95) walaupun dengan bantuan alat pernafasan.

“Saya kemudian diletakkan berdekatan dengan kaunter nurse dan dipantau 24 jam tapi masa tu keadaan saya semakin tervk.

“Saya diberi bantuan nebulizer, saya tengok tahap yang diberikan pada saya dah hampir maks1mum tapi saya masih lagi langsung tak boleh nak bern4fas,” katanya.

Syaham menjalani kuarant1n Maeps.

Rasa nak m4ti, dada macam nak pec4h

Disahkan berada di tahap 4, Syaham berkata nyawanya kini bergantung kepada alat bantuan pernafasan.

“Kalau buka je alat pernafasan rasa macam nak mati, dada rasa macam nak pec4h.

“Kalau nak pergi ke bilik air saya kena rancang betul-betul sebab saya ada beberapa saat saja untuk bertahan, kalau lambat sampai ke katil semula, saya rasa saya akan m4ti.

“Jadi saya akan buka alat pernafasan kemudian lari, selepas beberapa saat dalam tandas saya akan lari semula untuk pakai alat pernaf4san,” katanya.

Kedua-dua anak dan isteri Syaham dibenarkan pulang selepas tamat tempoh 10 hari kuarant1n di Maeps.

Kemat1an yang tak disangka-sangka

Namun segala kesak1tan yang dialaminya tidak dapat menandingi perasaannya sewaktu menyaksikan dua orang pesak1t lain tew4s dalam pertarungan mereka.

“Mula tu ada seorang pakcik duduk katil sebelah meninggal tapi yang betul-betul buat saya terasa bila ada seorang abang ni, dia muda umur dalam 40an, siang tu dia boleh bercakap dan bersembang.

“Dia nampak lebih sihat daripada saya, saya tak boleh bangun, terbaring je. Tapi malam tu tiba-tiba oksigen dia drop dia meningg4l sekelip mata, macam tu je.

“Yang tu buat saya betul-betul trauma, masa tu saya fikir saya kalau tidur ni entah-entah saya dah tak bangun lagi,” katanya sebak.

Kalau buka je alat pernafasan rasa macam nak mati, dada rasa macam nak pecah.

MOHD SYAHAM SAUPY

PESAK1T COVID-19

Men1pu setiap hari

Menurut Syaham walaupun dengan sokongan rakan-rakan serta keluarga dia masih berasa hilang semangat serta hampir berputus asa.

“Sepanjang di sana ramai kawan dan keluarga mesej tapi saya tak balas sebab saya tak ada kekuatan nak balas, masa tu saya rasa berada di tahap paling rendah dalam hidup.

“Bila saya ada tenaga untuk tengok telefon saya akan baca je mesej kemudian menangis dan tutup telefon.

“Setiap hari juga saya akan WhatsApp adik beradik, saya tipu mereka, saya suruh beritahu dekat mak saya sihat, hari ini saya semakin pulih InsyaAllah boleh keluar, walhal saya masa tu fikir mati je,” ujarnya.

Berat badan Syaham turun 11 kilogram setelah 12 hari bertarvng ny4wa menentang Cov1d-19.

Tidur men1arap

Menurut Syaham dia juga terpaksa tidur secara meniarap bagi membantunya bernafas dengan lebih baik.

“Bila paru-paru dah tak berfungsi memang kena tidur meniarap untuk buka paru-paru, jadi bayangkan berapa minit je kita boleh tidur dalam keadaan macam tu, memang rasa macam jarum jam tu tak bergerak.

“Sakit belakang tak payah ceritalah, memang sepanjang 12 hari saya di sana berat saya turun 11 kilogram,” katanya.

Dia nampak lebih sihat daripada saya, saya tak boleh bangun, terbaring je. Tapi malam tu tiba-tiba oksigen dia drop dia men1nggal sekelip mata, macam tu je.

MOHD SYAHAM SAUPY

PESAK1T COVID-19

Tidak pasti jang1itan dari mana

Sehingga kini tidak dapat dipastikan bagaimana dia sekeluarga boleh dijangkiti virus tersebut.

“Saya bekerja sendiri di rumah jadi kontak saya mungkin sewaktu saya ke kedai runcit, itu sahaja. Isteri saya bekerja di pejabat tapi bila dia positif, semua rakan di pejabatnya perlu buat swab test juga, tapi keputusan mereka semua negatif.

“Ini maksudnya sekarang ni bukan soal kluster mana lagi dah tapi virus ini memang sudah berada dalam komuniti,” katanya.

Kerja boleh dicari, nyawa tiada ganti

Dia turut meminta masyarakat untuk bersabar serta mengikut segala arahan yang dikeluarkan kerajaan termasuk untuk tidak keluar sewenang-wenangnya.

“Kalau pada permulaan ada yang rasa ini cuma konspirasi, cukuplah, kita dah setahun lebih melawan Cov1d-19 ni dan v1rus ini sekarang dah ada dalam komuniti , jadi kita perlu buat apa yang kita mampu untuk jaga keluarga kita.

“Memang tak dinafikan ramai yang terkesan, mereka hilang pekerjaan, tapi bagi saya yang ada pengalaman kena Cov1d-19 ni, saya rasa baiklah saya hilang pekerjaan dari hilang nyawa, tak apa hilang kerja saya boleh cari kerja baru, hilang nyawa apa akan jadi pada anak dan isteri saya,” katanya.

Dia turut menzahirkan perasaan simpati terhadap barisan hadapan yang terpaksa meraw4t pesak1t dalam jumlah yang begitu ramai pada satu-satu masa.

“Dulu saya hanya tengok dekat TV dengar cerita, tapi bila tengok sendiri memang kesian sangat pada mereka. Saya memang berterima kasih sangat pada mereka yang menjaga saya.

“Ada yang bekerja sampai 12 jam tanpa henti, mereka memang nampak penat sangat dan saya tak tahu sampai bila mereka ni mampu bertahan,” ujarnya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih .

Sumber: mStar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *