13 Pesanan Shuib Selepas Pemerg1an Arw4h Siti Sarah. Pesanan Terakhir Tu Buat Ramai Artis Berhijrah

Dalam banyak pesanan yang Shuib kongsikan masa IG Live selepas pemergian isteri tercinta, Siti Sarah Raissuddin baru-baru ni. Pem3rgian yang ditangisi dan dicemburui ramai orang. Besar betul dugaan untuk pasangan ini.

Allahyarham4h Siti Sarah kecund4ng setelah dij4ngkiti C0vid19 dan kemudian terpaksa ditidurkan kerana paras oksigen menurun yang boleh membah4yakan nyawanya serta anak yang dikandungnya. Setelah bertarvng ny4wa melahirkan anak, melawan wab4k akhirnya Sarah dijemput Ilahi.

Berat betul jari nak menaip tentang Allahyarham4h. Setiap kali teringat apa yang Shuib cerita tentang Allahyarham4h terasa sentap di hati. Bila tengok anak-anak mereka yang masih kecil autom4tik keluar juga air mata.

Sungguh pemergian Sarah memberi kesan kepada semua. Disaat kita semua sedang berjuang dengan C0v1d19, ada anak yang kehilangan ibu bapa, suami kehilangan isteri, adik yang kehilangan abang dan kakak.

Ped1h.

Kisah Di Sebalik Pemergi4n Siti Sarah

Hampir satu jam Shuib buat perkongsian, banyak dia cerita tentang kebaikkan Allahy4rhamah. Setiap apa yang disampaikan memberi kesan dihati dan buat ramai buka mata. Itu aku yakin. Shuib juga tak malu nak mengaku segala kecuaian dan juga sikap acuh tak acuh dia tentang C0v1d.

Shuib dah dapat dos pertama v4ksin manakala arw4h tak sempat untuk di v4ksin. Ikut apa yang disampaikan Shuib, arw4h memang menjaga dan faham bah4ya C0v1d19.

Menurut Shuib, mereka sekeluarga disahkan positif C0v1d berpunca dari pembantu rumah mereka. Pembantu rumah dia keluar untuk buang sampah dan bersalam dengan kawan yang positif C0v1d. Pembantu rumah dia juga telah men1nggal dunia.

13 Pesanan Berharga Shuib Kepada Semua

Bagi aku pesanan Shuib bukan pesanan biasa-biasa tapi lebih kepada pengajaran. Dia berkongsi kerana dia dah melaluinya dan dia tak mahu orang lain rasa apa yang dia rasa. C0v1d19 is real dan kalau dah kena memang tiada U-Turn.

#1 Sedekah

Sarah banyak ajar untuk bersedekah. Asbab itulah juga rezeki mereka sekeluarga tak putus-putus. Antara pesanan Allahyarham4h tentang sedekah:

“Jangan berkira-kira dengan duit sebab kalau kita berkira-kira dengan duit, kita akan berkira-kira untuk bersedekah.

“Kalau kita tak berkira-kira untuk bersedekah, Allah tak akan berkira-kira untuk limpahkan rezeki untuk kita.

#2 Isteri Solehah

Banyak sangat perkara baik yang Shuib kongsikan. Hebatnya peribadi Allahyarhamah, disayangi anak-anak, diredhai oleh suami, disenangi rakan-rakan dan disayangi semua. Isteri adalah tulang belakang suami.

#3 Jangan ambil Mudah tentang C0v1d19

Shuib sangka Sarah akan kembali pulih tapi rupanya Allah lebih sayangkan isterinya. Hebatnya Shuib redha, tenang dan kuat terima ujian. Sekali dah dij4ngkiti terutama mereka yang beris1ko tinggi (meng4ndung, warga emas, peny4kit berbah4ya) memang tiada jalan patah balik.

#4 Wajib ada Oximeter Bagi pesak1t C0v1d

Setiap rumah perlu ada Oximeter untuk pantau paras oksigen pesak1t C0v1d terutama mereka yang ada simtom. Jangan tangguh untuk ke hospital jika paras oksigen menurun. Shuib ada kongsikan yang Allahyarham4h pernah mengadu paras oksigen dia agak rendah, tapi dia sedapkan hati yang semuanya baik-baik sahaja.

Baca arahan KKM tentang kuar4ntin di rumah

Aku dah beli dekat Shopee. Standby satu dekat rumah. Korang nak beli cari yang elok sikit eh. Aku beli yang ni Fingertip Pulse Oximeter [MDA,CE & FDA Approved]

#5 V4ksin

Dapatkan v4ksin segera sebab itu mungkin menjadi salah satu ikhtiar kita untuk melawan wab4k berbah4ya ni. Jangan ambil mudah dan bahayakan nyawa keluarga dan orang sekeliling. Untuk yang dah dapat v4ksin jaga SOP dan jangan keluar jika tak perlu.

#6 Kejar Akhirat

Shuib banyak ingatkan tentang kubur, akhirat, amalan di dunia dan pentingnya kejar akhirat iaitu destinasi kita yang abadi. Pasangan ni sentiasa berborak dan mengimpikan meninggal di Hari Jumaat, bercita-cita masuk ke syurga Allah.

#7 Amalkan Surah AlWaqiah

Membaca Surah AlWaqiah setiap pagi adalah mereka untuk dimurahkan rezeki. Rezeki di dunia dan rezeki akhirat kelak.

#8 Pesanan untuk Suami

Untuk buat isteri rasa suami adalah ketua ialah dengan menjadi imam di rumah dan solat berjemaah bersama keluarga. Baru akan lahir rasa hormat suami sebagai ketua keluarga. Sentiasa berkasih sayang dengan isteri dan anak-anak sementara masih ada waktu.

#9 Jangan Somb0ng

Shuib banyak kali ulang yang kita sebagai manusia tidak boleh somb0ng dan terlalu seronok dengan dunia. Dunia ni ibaratnya setitis air dan akhirat itu seluas lautan. Carilah amal untuk menjadi bekalan ke negara abadi.

#10 Duit Tak berguna jika sak1t

Segala apa yang dimiliki tak berguna jika kita sak1t. Kemewahan, popularity, duit, rumah akan jadi sia-sia. Sementara sihat kena jaga kesihatan dan diri. Jangan culas untuk beli vitamin dan makan makanan berkhasiat.

#11 Solat berjemaah

Pastikan keluarga solat berjemaah, hidupkan amalan membaca AlQuran & hadith dan suami jalankan tanggugjawab sebagai imam dalam keluarga.

#12 Jadikan Nabi Muhammad sebagai Idola

Pantau anak-anak, terapkan kecintaan kepada Rasullullah kerana Baginda adalah sebaik-baik idola. Banyakkan perkongsian kisah Nabi dan sahabat.

#13 Sentiasa Bertaubat

Shuib pesan, “Sebesar-besar dosa kita buat, besar lagi pintu taubat Allah buka untuk kita”.

Jadi jangan malu dan takut untuk bertaubat. Tuhan suka hambaNya yang kembali kepadaNya.

Sungguh banyak perkara kita belajar di atas pemerg1an Allahy4rhamah Siti Sarah. Pastinya kehilangan yang bakal dirasai semua orang. Kini, tanggungjawab mendidik dan membesarkan anak-anak tergalas di bahu sang suami.

Aku yakin Allahyarh4mah dah berjuang habis-habisan melawan yang termampu. Semoga syurga tempatnya. Sungguh aku cemburu dengan pemergi4n Sarah, satu Malaysia berdoa untuk dia. Sesungguhnya dia ajar semua isteri untuk menjadi isteri sehebat dia.

Allahyarham4h Siti Sarah menghembuskan nafas terakhir di Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Canselor Tuanku Muhriz, Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM (HCTM) akibat C0VID-19, jam 5.13 pagi Isnin.

Terdahulu, ibu kepada empat cahaya mata itu berta4rung nyaw4 akibat C0VID-19 selepas lebih 48 jam ditidurkan.

Penyanyi lagu Kesetiaan itu selamat dikebumik4n di Tanah Perkubur4n Islam Kampung Sungai Pusu, Gombak, Selangor pada kira-kira pukul 1.20 petang Isnin.

Allahyarham4h meninggalkan empat cahaya mata iaitu Uwais Alqarni, 10, Dzahira Talita Zahra, 8, Ariq m4tin, 6, dan Ayash Affan yang kini masih berada dalam pemantauan di PPUKM.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook 

Sumber : http://trendingsangat.pw

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *