Seumur hidup tak pernah berengg4ng, kerana Cov1d-I9 ‘kakak’ terp4ksa iringi ibu ke li4ng lah4d – “Ada yang saya tak kenal bercerita kebaikan mama”

“DIA adalah segala-galanya bagi saya,” itulah kata-kata seorang anak yang langsung tidak pernah berengg4ng dengan ibunya.

Rakaman visual yang dimuat naik oleh gadis berkenaan memaparkan perjalanan dia menghantar jenaz4h ibu ke tanah perkubvran.

Video tersebut meraih hampir 270,000 tontonan di aplikasi TikTok.

Berkongsi cerita dengan mStar, Rieni Alis Illyani Rhymizafri, 21, mengimbau kembali detik arw4h ibunya Roswani Abdullah, 48, yang meningg4l akib4t virvs Cov1d-i9.

Jelas gadis berkenaan, ibunya mengadu mengalami sak1t kepala yang tervk dan telah mendapat rawatan di Hospital Pantai Sungai Petani, Alor Setar, Kedah.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by mStar (@mstaronlineofficial)

“Arw4h mama mula-mula mengadu sak1t kepala. Dalam empat atau lima tahun macam tu, sekali sekala mesti mama akan kena migrain yang tervk. Jadi kami bawa dia ke Hospital Pantai Sungai Petani dan dimasukkan ke bahagian kecemas4n, mama diberi drip.

“Kemudian kami pun pulang lah ke rumah dan keadaan mama kembali pulih. Tetapi keesokkan petang tu mama dah mula rasa penat dan batuk-batuk, jadi kami pun bawa dia ke Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani.

“Mama disahkan posit1f Cov1d-19 pada 12 Julai dan dimasukkan ke w4d kerana par4s oksigennya yang semakin rendah. Ahli keluarga lain juga menjalani ujian swab sebelum disahkan posit1f serta menjalani tempoh kuarantin di rumah.

“Esoknya doktor menelefon kami untuk memberitahu yang mama perlu ditidurkan kerana bimbang keadaannya semakin tervk dan memberi kesan kepada paru-parunya. Sebelum ditdurkan pada 21 Julai, mama sempat bercakap dengan kami semua, dia berpesan kepada saya untuk menjaga adik-adik dan keluarga.

Alis sempat melihat ibunya buat kali terakhir sebaik sahaja tamat tempoh berkuarantin.

“Sepanjang tempoh mama berada di ICU, setiap hari kami buat bacaan surah Yasin secara virtual,” katanya yang menetap bersama keluarga di Sungai Petani, Kedah.

Menurut gadis yang mesra disapa Alis, pada mulanya mereka sekeluarga bersyukur apabila menerima berita gembira yang mengatakan ibunya sudah sedar dan dipindahkan ke w4d biasa selepas lapan hari berada di ICU.

“Doktor pun terkejut sebab mama memberi respons yang baik dan sebab itu juga mama di pindahkan ke w4d biasa dua hari kemudian,” katanya.

Namun kegembiraan itu hanya sementara kerana Alis kemudiannya menerima panggilan daripada pihak hospital mengatakan ibunya telah dijemput Yang Esa pada pukul 6.30 petang, 24 Julai iaitu hanya sehari selepas berada di w4d biasa.

Alis dan bapanya Rhymizafri Abd Rahim, 48, berpeluang mengiringi jenaz4h mama sehingga ke li4ng lah4d di Tanah Perkubvran Islam Masjid Jamek Badlishah pada 25 Julai lalu iaitu hari di mana semua ahli keluarga tamat menjalani tempoh kuarantin.

“Jadi saya dan ayah berpeluang untuk menemani mama sehingga ke li4ng lah4d dengan memakai PPE. Memang rezeki mama dapat dikebum1kan bersebelahan kubvr arw4h ibu bapanya,” ujarnya yang bekerja di syarikat milik ibunya, Halawani HQ.

Anak sulung daripada empat beradik itu akui dia tidak pernah sekali pun berjauhan dari ibunya biarpun pernah mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di ibu negara.

Alis banyak mempelajari tentang perniagaan dari ibunya sendiri dan kini memegang tanggungjawab untuk meneruskan legasi hasil peninggalan arw4h.

“Sepanjang usia 21 tahun ini memang tak pernah berenggang dengan mama, dia adalah segala-galanya bagi saya. Nak pergi sambung belajar di Kuala Lumpur pun tak jadi sebab mama pujuk suruh duduk dengan dia.

Kini Alis (kanan) menggalas tanggujawab menyambung legasi perniagaan milik arw4h ibunya.

“Mama banyak mengajar tentang perniagaan miliknya sebab dia berharap suatu hari nanti saya dapat meneruskan legasi perniagaannya. Sekarang ni saya memikul tanggujawab tersebut disamping menjaga keluarga kami.

“Walaupun mama hanya orang biasa, tapi saya terkejut kerana terlalu ramai orang bercerita kebaikannya selepas dia meningg4l. Ada yang saya tak kenal pun bercerita tentang jasa baik yang telah mama lakukan kepada mereka sepanjang hayatnya.

“Saya bersyukur ada seorang mama yang sangat hebat, penyayang dan selalu menolong orang tanpa mengharapkan sebarang balasan daripada mereka,” katanya.

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : mstar

Leave a Reply

Your email address will not be published.