Tak ‘Check-Out’ MySejahtera Boleh Didend4 RM1,500? Ini Pengesahan Dari KKM

Mulai 5 September 2021, rakyat Malaysia harus mengklik bukan sahaja butang daftar masuk tetapi juga butang daftar keluar ketika mereka memasuki dan meninggalkan premis mana-mana pun.

Pada 2 September yang lalu, Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin menggunakan akaun Twitternya untuk memperkenalkan fungsi baru aplikasi MySejahtera ini.

Twitter @Khairykj

“Pasukan @my_sejahtera akan mengemaskin aplikasi malam ini untuk memudahkan orang untuk menunjukkan tahap risiko dan status vaksinasi – ini akan memudahkan hidup bersama c0v1d,” kata tweet itu.

Dia juga menambahkan bahawa butang check-out telah ditambahkan ke aplikasi, dan orang ramai hanya perlu menekan butang, tanpa mengimbas, ketika mereka meninggalkan tempat.

Fungsi baru itu juga membuat netizen bingung sama ada akan dikenakan denda sekiranya mereka tidak mengklik butang daftar keluar.

Terdapat infografik palsu yang mengatakan bahawa mereka yang tidak check-out menggunakan MySejahtera akan di denda RM1500, yang memaparkan foto Khairy Jamaluddin menjadi viral di Whatsapp.

Namun, Kementerian Kesihatan telah menafikan infografik palsu semalam, menjelaskan isu ini.

“Grafik yang tular dalam whatsapp ini adalah tidak benar. Tiada denda RM1500 jika tidak “check out” dalam MySejahtera sebagaimana yang dinyatakan dalam grafik tersebut.

Bagaimanapun, penggunaan butang daftar keluar masih wajib. Ikuti peraturan terbaru ini dan kemas kini aplikasi Mysejahtera anda semasa anda keluar!

 

Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook

Sumber : muraimy

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.